fbpx

Avanceret programmering

4.900,00 DKK

Avanceret programmering

Oplever du at stå med følelsen af, at du sagtens kan lave et godt træningsprogram til første mesocyklus, men når tiden så kommer til næste, så er du i tvivl om:

  • hvilke variabler du kan/skal skrue på.
  • hvor mange variabler du skal skrue på ad gangen samt i hvor høj grad, de skal justeres.
  • hvorvidt du tager højde for alle de faktorer som spiller ind – træningsvariabler og fysiologisk load?

 

Synes du samtidig, at det kan være svært at lave en langsigtet plan for din egen eller dine klienters træning?

På TrænerAkademiets kursus i avanceret programmering får du et dybere indblik i, hvordan det hele kan hænge sammen, og hvorfor der ikke er en one-size-fits-all periodisering og programmering.

Specialiser din programmeringsværktøjskasse

Vi bygger ovenpå den viden om træningsprogrammering, du har fået på din personlig træner uddannelse, og inddrager yderligere parametre og variabler, som alle er med til at gøre dig endnu skarpere på at lave træningsprogrammer.

Dette kursus skaber større forståelse for træningsprogrammering og giver dig samtidig konkrete redskaber, som du kan bruge i din professionelle udarbejdelse af træningsprogrammer.

Højere kvalitet, større succes og bedre resultater.

Alt sammen baseres på forståelsen for træningsstimuli og kroppens evne til at adaptere til dette.

 

Skab den rette plan mod målet

En træningsplan har til formål at skabe resultater og tage din klient, eller dig selv, til målet, uanset hvad det måtte være. Kroppens evne til at adaptere til træningen på bedste vis, altså selve effekten af træningen, handler både om stimuli under træning, træning over tid og tiden mellem træningspassene (restitutionsperioden).

Viden om – og evaluering – af det samlede fysiologisk load og justering derefter, det er afgørende for optimal træningseffekt. Redskaberne til at genkende de forskellige markører og symptomer for ex overload er med til at sørge for, at der er maksimalt udbytte af den træningsindsats, du eller dine klienter laver.

Hvilke parametre skal du inddrage?

Forståelse for bevægelseslære, muskelsynergier, slyngsystemer og cardiovaskulære systemer er vigtigt.

Det samme er fokus på SAID, forståelsen for typer af periodisering, volumen og træningsvariabler.

På kurset i avanceret programmering inddrages desuden viden om sundhedsmarkører, det autonome nervesystem, hormonprofiler og evaluering af det generelle fysiologiske load. Parametre som giver dig redskaberne til, at du kan danne dig det overblik, der kræves for en målrettet træningseffekt.

Hvis ovenstående kombineres, vil du kunne skabe en bedre struktur for makro-, meso-, og mikrocyklusser, fordi du inddrager de faktorer, som er nødvendige for en god udvikling. Dernæst bør du også være opmærksom på at kunne justere og tilpasse dine programmer på uge- og dagsbasis på baggrund af det konkrete fysiologiske load, for at opnå optimal respons og større succes med træningen på den lange bane.

Særligt fokus på hormonprofil – kvinder vs. mænd

Ingen af os er ens, hvorfor værktøjer til at tilrettelægge og skræddersy personlige træningsplaner er essentielt. Det gælder derfor også forståelsen af, hvilke forskelle der kan være ved at træner kvinder i forhold til mænd. Den hormonelleprofil varierer, hvorfor det kan være relevant at overveje, hvordan periodiseringen ser ud sammenlignet med cyklus. Sæt, reps, tempo og øvelsesvalg kan med fordel justeres, så det tilpasses hormonprofilen.

Output fra kurset
–  Udvidet værktøjskasse til at kunne lave træningsprogrammering og -periodisering til dig selv og dine klienter
–  Håndgribelige værktøjer til, hvordan manipulation af variabler som tempo, sæt, reps og pause kan bringes i spil på forskellig vis for at komme tættere på målet.
–  Dybere indblik i forskellige typer periodisering du kan bruge direkte efter kurset.
–  Konkrete redskaber til at evaluere din klients fysiologiske load og vurdere, hvilken intensitet der bør trænes med – både på uge- og dagsbasis.
–  Større forståelse for sundhedsvariabler som ex ernæring, søvn, fordøjelse og stress, og deres påvirkning ift. performance og programlægning.
–  Indblik i mave- og tarmsystemets funktion i relation til restitution.
–  Viden om psykologien omkring vaner og deres betydning for dine programmeringsfaser.
–  Dybdegående viden om det autonome nervesystems indflydelse på programmering og periodisering – herunder hvordan du justerer ind undervejs.
–  Justering af træningsprogrammer ud fra den hormonelle profil og hvad der påvirker denne

Eksamen
Multiple choice
Case (24 timers case)

Antal lektioner
30

Lektionsoversigt

–  Programmering og periodisering – hvorfor
–  SAID og vedholdenhed
–  Fysiologi ift. periodisering og output
–  Variabler ud fra ønsket output (tempomanipulation, sæt, reps, pauser m.m.)
–  Periodiseringsformater
–  Sundhedsmarkører
–  Sundhed og performance
–  Instinktiv intelligens og dets relation til fysiologisk load
–  Træning af kvinder vs. mænd – hormonprofil og justering derefter
–  Test af fysiologisk load
–  Justering af meso- og mikrocyklusser
–  Det autonome nervesystem og dets indflydelse på periodisering, fysiologisk load, hormonbalance og performance

99 på lager